الثلاثاء، 14 يوليو 2009

أخيرا عملت المارشيمالوااااااااااااااااااااااا بالصور


كان نفسي اعملة من زماااااااان بس مكنش عندي كورن سيرب بس لقيت ام عزيزان في موقع لكي عاملاة من غيرة ربنا يكرمها بس طبعا كان ليا اضافتي الخاصة كنت مرة شفت موقع اجنبي عملة ببياض البيض و دة اللي انا زودتة و نجح الحمد لله يلا على الطريقة
المقادير:
3 جيلاتين ورق
كوب ماء
كوب سكر بودرة
تلات اربع كوب شيرة او كورن سيرب
ذرة ملح و فانيليا
2 بياض بيض م ص لمون م خل
الطريقة:
  1. هاننقع الجيلاتين الورق في ماية باردة و نعمل الشيرة
  2. الشيرة: 2 كوب سكر مع كوب ماء علي النار و عند الغليان نضيف عصير لمونة و نسيبة عشر دقائق
  3. كوب ماء على النار ندوب في الجلاتين و نستمر في التقليب 7 دقائق و بعدين هاضيف علية 3/4 كوب الشيرة هاشيبهم يغلو شوية و اقفل و اسيبة يهدا
  4. هاضرب بياض البيض و المون و الخل لحد ما يبدا يتماسك و اضيف علية بالراحة الخليط السابق و استمر في الخلط ربع ساعة متواصلة على اعلى سرعة وبعدين هاضيف كباية السكر المطحون و استمر في الخفق كمان 5 دقائق لحد ما يتقل خالص
  5. اجيب صينية بايركس ادهنها زيت و ابطنها بالنشا المخلوط بالسكر المطحون و احط الخليط فيها و ارش على الوجة نشا
احطها في الفريزر ربع ساعة و بعدين نقطعا بسكينة مربعات
و الفييييييييييييييين هنا
انا استعملت الجلاتين الورق لانة هو اللي كان عندي عامة انا هاسبلكوا رابط طريقة ام عزيزان لليحب يعملة
http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=496714

ليست هناك تعليقات:

Related Posts with Thumbnails